Forum Świat Scrabble - scrabble w Polsce, turnieje scrabble

Tutaj dyskutujemy na temat scrabble.
Teraz jest Pn lip 16, 2018 7:39 am

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Śr paź 22, 2008 1:17 pm 
Offline

Dołączył(a): Pt kwi 25, 2008 7:44 am
Posty: 172
Lokalizacja: Kraków/Warszawa/Bydgoszcz
Imię: Michał
nazwisko: Musielak
Swego czasu poniższy tekst pojawił się na forum jakimś tam, a potem został przeklejony na forum Cronixa przez McPerza. Jest autorstwa gracza o nicku Dorotea Senjak (nie wiem kto się za nim kryje), mam nadzieję, że nie naruszę jakoś mocno praw autorskich jeśli umieszczę go i tutaj. Mam też nadzieję, że przyda się mniej doświadczonym scrabblistom.

Jeśli ktoś ma uzupełnienia, bądź uwagi, to zachęcam do podzielenia się.

Qń.

----------------------------------------------

Część 1.
Jesli chodzi o strategie to po paru tysiacach rozegranych partii sam bedziesz wszystko wiedzial
Ogolnie taktyka jest prosta:
1. jesli jakis ruch jest wyraznie lepszy od innych punktowo kladziemy go
2. jesli mamy szereg ruchow o zblizonej wartosci np. ruchy z przedzialu 28 - 20 pkt warto postawic ten ktory daje nam najlepszy stojak ( czyli zostawia jak najlepsze litery na stojaku ).
Niestety aby dobrze oceniac ktore litery to te najlepsze potrzebne jest doswiadczenie ( pare tys. partii .
Zagrania dla bardziej doswiadczonych to:
1. blokowanie w koncowce przy przewadze np jedynego miejsca na siodemke, i ogolnie gra blokujaca przy przewadze
2. wykreslanie liter aby wiedziec co ma przeciwnik ( szczegolnie przydatne w koncowce ).
3. Bezczelne wystawienie na premie slowna *3 np. mamy ostatnie E kladziemy SIR i w nastepnym ruchu SIRE/ jakies slowo * 3.
4. 1 ruch majac CZERWON mozemy spauzowac ( albo lepiej zrobic taktyczna
strate ) i po ruchu przeciwnika dolozyc do jego samogloski siodemke CZERWONY/A/E/I/Ą/O
5. Blanka stawiamy przy zysku 30 albo wiecej punktow praktycznie wiec ruchy ponad 50 pkt ( siodemki ). Oczywiscie w koncowce zysk na blanku moze byc mniejszy
6. Ze slabszymi graczami mozna czasem wystawic sobie liczac na ich nieznajomosc danej dziwnej przedlozki albo przeoczenie np. postawic genu przed premia slowna i pozniej genua/e/o/ą/ę i jakies slowo * 3
7. sa i inne zagrania ale w tej chwili nic mi nie przychodzi do glowy moze pozniej uzupelnie

Ogolne rady do ktore zawsze powinno sie stosowac :
- nie wolno robic strat dla paru pkt . Jezeli nie jestesmy pewni slowa a zysk jest niewielki to go nie kladziemy ! Dopusczalne straty tylko przy wysokim zysku np. jedynej siodemce.
- Zawsze nalezy stracic te 3-5 sekund i sprawdzic co sie polozylo. czasem przez pomylke zrobi sie np. czeski blad i glupia strata. Jezeli przeciwnik zrobil czeski blad nie wolno sie litowac tylko zdejmujemy, niech sie nauczy patrzec co kladzie ))
- przy ruchach ponizej 15 pkt prawie zawsze nalezy wymieniac. Mala gra to przegrana gra
- Nie ulatwiac zycia przeciwnikowi zwlaszcza przy zablokowanej grze czyli nie wystawiac. przy otwartej grze latwiej wystawic bo i tak jest duzo innych miejsc na nabicie pkt.


Część 2.
Oto obiecane uzupelnienie czyli garsc uwag o gospodarce stojakiem.
Do osiagniecia bieglosci nieodzowne jest jednak rozegranie tych kilkuset albo kilku tysiecy partii.

Nalezy unikac zostawiania na stojaku wiecej niz jedna tej samej litery czyli np.
podwojnych czy potrojnych skladow typu RR, NN, ZZ, EEE, III. Szansa ulozenia siodemki z takich skladow jest mala bo np. co ulozyc z syfu typu EEEGGZZ :))))))
Zalecane jest takze unikanie zostawiania zle laczacych sie literek np.
TD, PB, WF, KG, IY

Warto tez dbac o dobre proporcje samoglosek i spolglosek na stojaku. Idealnym ukladem sa
3 samogloski i 4 spolgloski. Dlatego niewskazane jest gdy po ruchu na stojaku zostaja nam przykladowo 4 litery i sa to 4 samogloski lub w druge strone 4 spolgloski. Znacznie lepiej jest zostawic sklad 2 samogloski + 2 spolgloski.

Ciezkie litery przewaznie przeszkadzaja ( zwlaszcza w ukladaniu siodemek ) i przewaznie nalezy je szybko wykladac nawet ze strata punktowa, sa to literki typu Ń,Ź,Ż,Ą,Ę,Ó,Ć,Ś,H,F. Z drugiej jednak strony literki te czasem pomagaja zdobyc duzo pkt. Wyrazy typu FI/FE za 32 pkt czy
EŃ/OŃ za 42 pkt sa przeciez czesto kladzione. Tak wiec przydatnosc tych liter jest uzalezniona od sytuacji na planszy i nie da sie podac regulki postepowania z takimi literkami takiej jak np. skoczek na bandzie zawsze przynosi szkode albo mowila matula nie wychodz spod krola :))))))

Pewne litery od dawna naleza do moich ulubionych tzn. raczej ich nie wymieniam.
Sa to m.in
samogloski A,O,I
spolgloski M,K

Dobrze tez zostawiac dobrze pasujace do siebie litery np. CH, ÓW, IE itp.
albo jakies fajne przedluzki np. NIE

Oczywiscie te uwagi niestety niewiele pomoga, w konkretnej partii liczy sie przede wszystkim doswiadczenie zawodnika gdy ma podjac decyzje np.
1) ruch za 28 pkt i zostaje syf SSYH ( podwojne SS, zla litera H, i za duzo spolglosek )
2) ruch 22 pkt i mniejszy syf SYS ( podwojne SS, wolaloby sie 2 samogloski i spolgloske )
3) ruch za 14 ale zostaje RAS ( A lepsze od Y, sklad bez podwojnego S uff )
Dla zdziwionych tym ze rozwazane jest wogole polozenie ruchu za 14 zamiast za 28 pkt, wyjasniam ze sklad RAS na pewno jest lepszy od SSYH, i trzeba podjac decyzje czy wart jest poswiecenia az 14 pkt.

Czesto o decyzji decyduje sytuacja na planszy.

Np. z literami KARNIEŃ mając ruchy:
1) KARAŃ za 32 pkt. zostaje NIE ( NIEKARAŃ nie miesci sie )
2) EŃ za 16 pkt
W zablokowanej partii wezmiemy oczywiscie pkt. i polozymy ruch za 32 pkt zostawiajac dobry stojak NIE.
Ale w bardzo otwartej partii niektorzy zdecyduja sie stracic 16 pkt i wywala samo Ń, zostawiajac swietny sklad KRANIE liczac na siodemke czyli dobranie 'dobrej' 1 literki . Oczywiscie z dobrym stojakiem NIE tez sa niezle szanse na siodemke, ale juz znacznie mniejsze bo dobieramy az 4 litery i stojak moze sie popsuc. Czy warto tracic 16 pkt aby zwiekszyc szanse na siodemke ?
Nie da sie odpowiedziec na takie pytanie, bo tego nie da sie policzyc. Decyzja moze zalezec np. od stylu gry zawodnika. Tak taktyka w SCRABBLE nie jest taka prosta :)

Pozdrawiam
Dorotea

ps. Nie jest tez taka trudna przypominam punkt 1 czesto zachodzacy:
1. jesli jakis ruch jest wyraznie lepszy od innych punktowo kladziemy go i nie kombinujemy :)

ps. Grac, grac, grac az wszystko stanie sie proste !

_________________
Królestwo za konia!


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL